Jak kupić jacht – od due diligence po koszty utrzymania

Jeśli zew morza w połączeniu z urokiem luksusowego życia przekonały Cię do zakupu jachtu, to odkryjesz, że Twoją pierwszą przygodą na jachcie będzie zdobycie samego jachtu.

Od wybrania swojej wymarzonej łodzi pośród setek jachtów sprzedawanych na całym świecie, po ostateczne skonfigurowanie załogi…. Wiele czynników, które składają się na zakup jachtu, sprawi, że ​​będziesz bardziej zaangażowany w ten zakup niż, powiedzmy, zakup nieruchomości lub nawet prywatnego odrzutowca..

Może się okazać, że podróżujesz po całym świecie, aby sprawdzić wybrane jachty ze swojej krótkiej listy. Lub też możesz wziąć udział w pokazach jachtów w miejscach takich jak Monako czy Dubaj, aby zobaczyć najnowsze trendy dotyczące jachtów. Albo możesz spróbować stylu życia na jachcie, jak radzi się wielu potencjalnym nabywcom, czarterując jacht. Możesz być zaskoczony, że kajuty wydają się blisko na 150-stopowym jachcie. Lub odwrotnie, że mniejsz

Wielu brokerów jachtowych radzi wyczarterować jacht na tydzień i zobaczyć, co Ci się podoba i co Ci się nie podoba. Potem możesz wynająć kolejny jacht. To jest szczególnie dobry pomysł dla osób, które nie spędziły dużo czasu na wodzie.

Wiadomo, że kupujący nie spieszą się ze znalezieniem odpowiedniego jachtu. Najdłuższy czas, o jakim kiedykolwiek słyszałam, to 13 lat. Jednak średnio znalezienie odpowiedniego jachtu zajmuje od sześciu miesięcy do dwóch lat.

Ile zapłacisz za jacht?

Cena zależy wyłącznie od Ciebie i Twojego pomysłu na odpowiedni jacht. Jacht rosyjskiego biznesmena Romana Abramowicza – Eclipse o długości 533 stóp ma 24 kabiny dla gości, dwa lądowiska dla helikopterów, mini łódź podwodną i, według plotek, system wykrywania rakiet. Mówi się, że jest wart około 1,5 miliarda dolarów.

Z drugiej strony starszy, nieskomplikowany jacht o długości 120 stóp można kupić za 1 milion dolarów. Cena jest podyktowana nie tylko wielkością jachtu, ale także jej wiekiem i miejscem budowy.

Obowiązkowy due diligence jachtu

Kiedy już znajdziesz jacht, który chcesz, przychodzi kwestia szczegółowa – uzgodnienie ceny, przeprowadzenie obliczeń finansowych i określenie warunków mających na celu ochronę obu stron w miarę postępu procesu transakcji. Kupujący i sprzedający zawierają memorandum, które wśród wielu drobnych punktów określa, kiedy i gdzie kupujący może przetestować jacht oraz warunki, na których każda ze stron może odstąpić od memorandum.

Jeśli po kilku godzinach czterogodzinnego rejsu testowego dowiesz się, że Twój partner ma chorobę morską, dobrze jest wiedzieć, że nadal możesz odstąpić od umowy.

Następnie jacht jest podnoszony z wody i umieszczany w suchym doku w celu zbadania go przez inżynierów. Aby wycofać się w tym momencie, właściciel musi znaleźć uzasadniony powód. Takim powodem może być argument związany z problemem z silnikiem. Wówczas stawia się sprawę jasno – albo naprawa albo odstąpienie od memorandum.

Gotówka jest wszystkim

Przyszli właściciele jachtów starający się o finansowanie dzielą się na dwie grupy: tych, którzy muszą pożyczyć pieniądze na zakup jachtu, i tych, którzy chcą uwolnić kapitał inwestycyjny na różne projekty biznesowe.

W większości przypadków trzeba być rezydentem podatkowym w Unii Europejskiej, aby wykorzystać finansowanie przez europejską instytucję finansową (bank lub firmę leasingową), bez względu na to, czy jest on nowy, czy też używany. Może być również wymagane posiadanie działalności komercyjnej, aktywów (nieruchomości) i rachunku bankowego w banku europejskim.

Finansowanie zewnętrzne jachtu może stanowić podstawę struktur leasingowych, które można wykorzystać, aby obniżyć VAT od jachtów w Unii Europejskiej (UE). Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

Jacht jako „firma”

Tak więc zakładając, że wszystko dobrze pójdzie, w ciągu sześciu tygodni od podpisania memorandum powinieneś przejąć swój jacht w posiadanie.

Wkrótce przekonasz się, że posiadanie jachtu oznacza, że ​​skutecznie prowadzisz „firmę”. Stałeś się bowiem właścicielem „firmy”, która ma 12 pracowników, którzy mieszkają razem i pracują razem. Mowa tu oczywiście o załodze. Do tego dochodzi Ci ubezpieczenie, konserwacja, koszty paliwa, koszty cumowania i dokowania.

Wielkość załogi zależy od wielkości jachtu i wyposażenia. Może się wahać od kilku podstawowych członków – kapitana, inżyniera, stewarda, szefa kuchni i marynarza – do dziesiątek. Podobno ponad 70 członków załogi obsługuje Azzam, najdłuższy na świecie jacht, którego właścicielem jest Khalifa bin Zayed Al Nahyan, prezydent Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Kupujący może negocjować utrzymanie załogi, która była na jachcie. Jednak pośrednik lub prawnik, który przeprowadził Cię przez proces zakupu, może skierować Cię do agencji, które zapewniają załogę. Wiele z największych firm brokerskich ma oddziały, które mogą obsadzić Twój jacht, a także zarządzać całą operacją.

Jedną z zasad w żeglarstwie jest to, że roczna eksploatacja i konserwacja kosztuje od 10% do 15% ceny zakupu jachtu.

Koszt żeglowania nie wydaje się przeszkodą. Wiele osób uważa, że ​​posiadanie własnej łodzi jest więcej niż warte zainwestowania pieniędzy i czasu. Sprzedaż jachtów rośnie z roku na rok.

Podróż na jachcie to niesamowicie prywatne i ekskluzywne doświadczenie, więc możesz naprawdę być sam i uciec od tego wszystkiego. Ludzie naprawdę to cenią. Nawet jeśli na świecie dzieją się szalone rzeczy, ludzie docenią czas spędzony na jachtach. Dla niektórych jest to jedyny czas, który naprawdę mogą spędzić z rodziną i przyjaciółmi.

Leave a Reply