Zdjęcie dodane przez Ibrahim Boran: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/zdjecie-kokpitu-3582491/

Dostawa jachtu: co warto wiedzieć

Dostawa jachtu z jednego portu do drugiego nie zawsze jest tak łatwa, jak się wydaje. Przemieszczenie jachtu na niewielką odległość w celu holowania lub remontu bez wykwalifikowanej pomocy, może być ciężką próbą.

Dostawy jachtów obejmują od kilku mil wzdłuż wybrzeża w celu świadczenia usług lub przechowywania, do dostaw międzynarodowych pokonujących tysiące mil w podróży trwającej kilka tygodni. Bez względu na potrzeby związane z przeniesieniem Twojego jachtu, kilka elementów jest zawsze takich samych.

Co to jest dostawa jachtu?

Najprostszą definicją dostawy jachtu jest przemieszczenie łodzi z portu do portu bez właściciela na pokładzie. Dostawa jachtu ze stałą załogą nie stanowi większego problemu. Jednak tutaj mowa jest o przeniesieniu łodzi bez stałego kapitana i załogi. W przypadku mniejszych jachtów bez stałej załogi dostawa jest często realizowana, gdy właściciel uważa, że ​​nie ma czasu, doświadczenia lub pomocy potrzebnej do samodzielnego przemieszczenia łodzi.

Kluczową kwestią jest to, że łódź jest transportowana bez bezpośredniego udziału właściciela lub nawet stałych przedstawicieli właściciela odpowiedzialnych za statek.

Dlaczego potrzebna jest dostawa jachtu?

Istnieje wiele powodów, dla których jacht może wymagać dostawy. Przeprawy przez ocean i długie wyprawy morskie mogą być uciążliwe i nieprzyjemne, którymi właściciel dużego jachtu może nie być zainteresowany.

Powody realizacji dostawy obejmują:

  • Sezonowe zmiany lokalizacji lub przechowywania. Wiele jachtów zimuje w tropikach, ale wraca do Ameryki Północnej, Europy lub innych chłodniejszych klimatów w miesiącach letnich. Ta coroczna relokacja może nie obejmować stałej załogi, zwłaszcza jeśli są to lokalni pracownicy sezonowi.
  • Nowe jachty. Dostarczenie nowego jachtu od budowniczego na wody domowe właściciela może być poważnym zadaniem, o ile właściciel nie zorganizował już stałej załogi.
  • Stałe lub sezonowe zmiany terenów rejsowych. Przeniesienie jachtu z rejsu po Karaibach do Europy lub podobna zmiana miejsca rejsu może wymagać zespołu dostawczego.
  • Montaż. Większość stoczni nie znajduje się w atrakcyjnych miejscach, do których właściciele jachtów lubią wyjeżdżać na wakacje, więc sprowadzenie tam łodzi często wiąże się z dostawą.
  • Przenoszenie jachtu, gdy nie ma kapitana. Kapitanowie rezygnują, właściciel potrzebuje trochę czasu, aby znaleźć nowego kapitana na nową łódź lub zastępstwo na wypłynięcie. W międzyczasie jacht musi ruszyć.
  • Przeprowadzka jachtu należącego do niedoświadczonego właściciela. Jest to bardzo powszechna aplikacja dla mniejszych jachtów z właścicielami/operatorami. Ubezpieczyciele są w porządku z niedoświadczonymi właścicielami na chronionych drogach wodnych, ale przenoszenie łodzi z Azorów na Karaiby? Kapitan i załoga z doświadczeniem na morzu mogą być jedynym sposobem.

Dostawa czy wysyłka jachtu?

Można wysłać wszystko, od mniejszych jachtów po superjachty.

Wysyłka jachtów

Usługi żeglugi jachtowej są realizowane z głównych portów na całym świecie według rocznego harmonogramu. Dobrą wiadomością jest to, że możesz umieścić swój jacht na statku w Auckland w Nowej Zelandii i odebrać go w Miami na Florydzie. Lub z wielu lokalizacji na całym świecie przez cały rok. Zajmą się Twoim jachtem i zabezpieczą go na morzu, a następnie dostarczą go do nowego portu zgodnie z harmonogramem.

Ale harmonogramy wysyłek są ustalane z wyprzedzeniem, a przestrzeń jest ograniczona. Większe jachty wymagają znacznego przygotowania na zamówienie, więc koszty mogą być dość wysokie.

Inną wadą wysyłki jest to, że nadal odbywa się ona z portu wysyłkowego do portu wysyłkowego. Jeśli chcesz, aby Twój jacht znajdował się na Majorce, ale możesz go wysłać tylko do Genui we Włoszech, na koniec nadal będziesz mieć dostawę. Jest krótsza i omija duże przejścia przez ocean. Ale ktoś będzie musiał odebrać wyładowany jacht i dostarczyć go tam, gdzie jest potrzebny.

Wysyłka kontra dostawa

Dostawy jachtów mają tę ogromną zaletę, że są realizowane z miejsca, w którym aktualnie znajduje się jacht, dokładnie tam, gdzie chcesz, kiedy chcesz, i podlegają jedynie ograniczeniom związanym z pogodą i bezpieczeństwem. Jacht nie będzie musiał być rozkładany i pakowany na statek, a dostawa jest często tańsza.

Ale to nie jest bez kosztów. Musisz zatrudnić i wyżywić załogę, zatankować statek, a ubezpieczenie dostawy może być dodatkowo płatne. Czas spędzony na morzu powoduje również zużycie jachtu, a sprzęt i systemy mogą się zepsuć i wymagać naprawy.

Usługa dostawy jachtu daje Ci kontrolę

Główną zaletą dostawy jest kontrola nad miejscami docelowymi. Nie jesteś przywiązany do planu podróży większego statku i możesz dostać łódź tam, gdzie jej potrzebujesz, kiedy jej potrzebujesz.

Profesjonalna usługa dostawy jachtu dostosuje dostawę do Twoich potrzeb w zakresie harmonogramu i miejsca docelowego, czego nie można zrobić na większym statku. Znają kapitanów i załogę oraz wnoszą duże doświadczenie logistyczne do planowania, przygotowania i realizacji Twojej dostawy.

Jak dostarczane są jachty?

Bez względu na załogę lub usługę, z której korzystasz, proces dostawy jest podobny. Celem jest bezpieczne, terminowe dostarczenie łodzi bez nadmiernych kosztów i ryzyka dla jachtu i załogi.

Najpierw ustalasz plan podróży i harmonogram – dokąd chcesz płynąć łodzią i w jakim terminie. Kiedy to robisz, ważne jest, aby wziąć pod uwagę praktyczne realia żeglugi oceanicznej, sposób pływania Twojej łodzi i to, że możesz wiedzieć o wiele mniej na temat poruszania się łodzią między portami niż Twój kapitan dostawy. Twoje początkowe pomysły będą wymagały korekty po rozpoczęciu planowania.

Następnym krokiem jest znalezienie kapitana dostawy lub usługi i zaplanowanie z nimi najlepszego sposobu wykonania dostawy. Kapitan powinien wiedzieć, czy potrzebuje pomocy, jaka jest najlepsza pora roku, jakie trasy są najlepsze lub jakie są możliwości Twojego jachtu.

Twój jacht będzie musiał być przygotowany do rejsu morskiego, a wiele zespołów dostawczych to robi. Dokonają również przeglądu jachtu i przedstawią zalecenia dotyczące bezpieczeństwa i niezawodności. Niektórym załogom uda się wykonać zalecenia, a przed wypłynięciem odbędzie się ostatnia kontrola.

Kapitan i załoga dokonają dostawy w najlepszym oknie pogodowym w planowanym czasie wypłynięcia i bezpiecznie i posprzątają łódź w miejscu docelowym.

W ramach dostawy będziesz musiał zabrać swojego kapitana i załogę na swoją łódź i odwieźć ich do domu po zakończeniu dostawy, pokryć ich wydatki i pokryć wszystkie wydatki związane z łodzią po drodze.

Niezależny kapitan i załoga

Jest wielu niezależnych kapitanów i członków załogi, którzy mogą zaoferować dostarczenie Twojej łodzi. I jest wielu kompetentnych kapitanów, którzy to robią. Ale nie wszyscy są tacy, jakimi się przedstawiają.

Ważne jest, aby odpowiednio zweryfikować każdego niezależnego kapitana i zatrudnioną załogę. Powierzasz bardzo kosztowny majątek stosunkowo obcej osobie i prawdopodobnie nie będziesz na pokładzie, aby zobaczyć, czy Twój jacht jest obsługiwany zgodnie z Twoimi standardami.

Zanim zatrudnisz kapitana:

  • Przejrzyj ich CV i doświadczenie. Powinni mieć doświadczenie ze statkami podobnymi do Twojego i dokonywaniem podobnych dostaw. Nie chcesz, aby sternik dostaw przybrzeżnych realizował swoją pierwszą dostawę na błękitnej wodzie na Twoim jachcie.
  • Sprawdź poświadczenia. Nie wszystkie licencje i poświadczenia są sobie równe i należy upewnić się, że wszelkie licencje lub poświadczenia są aktualne i prawidłowe.
  • Sprawdź referencje. Nie pomijaj tego czasami niewygodnego kroku, ponieważ jest to najlepsze źródło informacji, że kapitan, którego rozważasz, naprawdę może wykonać swoją pracę.

Niektórzy kapitanowie będą chcieli zabrać ze sobą własną załogę, a to może być doskonały pomysł, ponieważ kompetentny kapitan będzie również znał dobrą załogę. Upewnij się, że sprawdzasz w ten sam sposób każdą załogę, którą poleci kapitan.

Usługi dostawy jachtów – specjaliści z profesjonalnymi zespołami dostawczymi

Usługa dostawy jachtów to firma, która koncentruje się w pełnym wymiarze godzin na dostarczaniu jachtów. Będą mieli listę doświadczonych kapitanów i załogi i zorganizują dla ciebie dostawę. Chociaż często mają również do czynienia z niezależnymi kapitanami i załogą, różnica polega na tym, że odpowiednio weryfikują każdego dla Ciebie i pracują z kapitanami, których znają.

Specjalista ds. świadczenia usług kompleksowych będzie znał wszystkie szczegóły, na które Ty, jako właściciel, nie możesz zwrócić uwagi. Jest to dla Ciebie ogromna zaleta, ponieważ eliminuje wiele organizacyjnych problemów.

Jaka jest zazwyczaj załoga do realizacji dostawy jachtu?

Potrzebna załoga będzie się oczywiście różnić w zależności od wielkości statku. Ale ma to również wpływ na długość podróży w milach, ile czasu zajmie i jak się ją przepłynie. Na przykład podróż wzdłuż wybrzeża z postojami w porcie każdej nocy trwa dłużej, ale wymaga mniejszej liczby członków załogi, ponieważ przez większość podróży nie będziesz potrzebować całodobowej wachty.

Kapitan – klucz do sukcesu

Kapitan dostawy zarządza dostawą od początku do końca, ustala kurs i okno odlotu, pilnuje harmonogramów i rotacji oraz podejmuje decyzje w obliczu złej pogody i innych problemów.

Jeśli dostawa odbywa się za ocean, niezbędny jest kapitan z doświadczeniem na morzu. Dostawy przybrzeżne nie mają takich samych problemów, ale nadal potrzebujesz doświadczenia i umiejętności.

W przypadku mniejszych jachtów poszukaj licencji USCG Master’s License lub RYA Yachtmaster Ocean i doświadczenia z łodzią co najmniej tak dużą jak Twoja. Większe jachty i superjachty powinny znaleźć wykwalifikowanego kapitana z odpowiednią licencją dla wielkości Twojego statku.

Oddasz całkowitą kontrolę nad swoim jachtem kapitanowi, więc musisz mieć pewność, że sprosta zadaniu.

Załoga

Wykwalifikowana załoga może stać na straży samodzielnie i mieć doświadczenie, aby wiedzieć, kiedy nadszedł czas, aby podjąć decyzje z kapitanem. W przypadku dłuższych lub nieprzerwanych rejsów możesz potrzebować lub kapitan może nalegać na jednego lub więcej dodatkowych członków załogi. Bardziej doświadczona, starsza załoga dostawcza może Cię kosztować więcej.

Inżynierowie

Jeśli jacht wymaga inżyniera podczas normalnej eksploatacji, powinieneś go mieć na pokładzie w przypadku dostawy. Mniejsze jachty nie będą go potrzebować, ale może to być bardzo ważne w przypadku bardziej złożonych silników na większych statkach, chyba że załoga dostawy ma już duże doświadczenie inżynieryjne.

Zespół pokładowy

Załoga pokładowa pomoże czuwać na większych jednostkach i posprzątać jacht po przypłynięciu. W przypadku większych jednostek i dłuższych przejść załoga pokładowa może być dodatkową pomocą w bezpiecznym dopłynięciu jachtu.

Ile kosztuje dostawa jachtu?

Koszty dostawy jachtu różnią się w zależności od wielkości jednostki, długości dostawy i rodzaju dostawy. Większość załogi zatrudniasz na stawkę dzienną, a to w połączeniu z czasem dostawy jest największym wyznacznikiem kosztu dostawy. Typowe stawki dzienne dla kapitana i załogi różnią się w zależności od umiejętności i rodzaju wycieczki. W powyższym przykładzie stawka dzienna naliczona za kapitana przybrzeżnego, który pływa 10-12 godzin dziennie i zawija do mariny, może być niższa niż opłata za całodzienny rejs bez międzylądowania przez wykwalifikowanego kapitana żeglugi morskiej.

Kapitan może kosztować od 250 do 600 dolarów dziennie, podczas gdy załoga, inżynierowie mogą kosztować od 200 do 400 dolarów w zależności od umiejętności i doświadczenia.

Oprócz czasu na morzu wszyscy kapitanowie i załoga otrzymują wynagrodzenie według stawki dziennej za czas podróży, czas przygotowania, dni spędzone na pracy na łodzi, oczekiwanie na okna pogodowe lub inne czynności związane z dostawą. W zależności od gotowości jachtu kapitan i kilkuosobowa załoga mogą mieć wiele dni pracy przygotowującej łódź do odbioru.

Oprócz wynagrodzenia załogi, właściciel pokryje:

  • lot na łódź i z powrotem do domu dla kapitana i załogi
  • dietę dzienna za wyżywienie i zakwaterowanie, chyba że na pokładzie statku zapewniono wyżywienie i zakwaterowanie.

Inne wydatki związane z dostawą, które pokryje właściciel, obejmują:

  • paliwo;
  • dokowanie przed dostawą i po dostawie oraz ewentualne przystanie zatrzymujące się po drodze. Jest to powszechne w przypadku dostaw przybrzeżnych;
  • opłaty tranzytowe, odprawowe i portowe;
  • wszelkie materiały, części, naprawy lub wyposażenie potrzebne do przygotowania jachtu do dostawy.

Każda dostawa jest wyjątkowa, a na ostateczną cenę może mieć wpływ wszystko, od pogody po awarie mechaniczne. Wszystkie te szczegóły powinny znajdować się w umowie dostawy, tak jak prawa kapitana do zatrzymania lub wstrzymania podróży ze względów bezpieczeństwa oraz sposób obsługi kosztów.

Często zadawane pytania

Czy pasażerowie mogą przebywać na pokładzie jachtu podczas jej dostawy?

Tak, mogą. W rzeczywistości, w przypadku wielu mniejszych jachtów, właściciel może towarzyszyć opłacanemu kapitanowi, aby uzyskać czas na morzu i dowiedzieć się więcej o swojej łodzi i żeglarstwie na morzu.
Większe jachty mogą zabierać pasażerów rekreacyjnych, ale powinni oni być świadomi wymagań i ograniczeń podczas dostawy. Na pokładzie powinna znajdować się również załoga kuchni i stewardzi.

Czy można dostarczyć jacht na bardzo duże odległości (transatlantyckie itp.)?

Oczywiście, są to jedne z najczęstszych dostaw. Wielu właścicieli nie ma czasu ani umiejętności przemieszczania swoich jachtów na tak duże odległości, więc zlecają ich dostawę.
Dostawy na duże odległości są znacznie bardziej złożone i droższe niż przejazdy lokalne. W zależności od możliwości jachtu możliwe mogą być tylko określone rodzaje rejsów i tras lub tylko określone pory roku. Mogą również potrzebować specjalnego sprzętu i dodatkowej załogi do stania na zegarach.

Czy pasjonaci żeglarstwa mogą dostarczać jachty i traktować to jako pracę?

Bycie kapitanem dostawy wymaga lat doświadczenia w obsłudze różnych łodzi na wielu milach wody. Żeglarze amatorzy mogą z czasem przejść do profesjonalnej załogi dostawczej, a nawet kapitana, ale wymaga to trochę pracy. Bycie kapitanem dostawy to prawdziwa praca, z naprawdę wymaganymi umiejętnościami i certyfikatami.
Będziesz potrzebował co najmniej kilku przejść morskich i wystarczającej ilości czasu na morzu, aby zakwalifikować się i zdać licencję USCG Masters lub certyfikat RYA Yachtmaster Ocean. Te poświadczenia wymagają zweryfikowanego czasu na morzu i doświadczenia.
Istnieją sposoby, aby entuzjastyczni, ale niedoświadczeni żeglarze mogli zdobyć wymagane doświadczenie, jako ochotnicza załoga przy dostawach jachtów lub załoga rejsów jachtami po oceanach. Niektórzy kapitanowie dostaw mogą zabierać nieopłacaną załogę, która szuka czasu na morzu. Miałbyś doskonałe doświadczenie.

Rozpoczęcie profesjonalnej podróży

Dostawy to dobry sposób na szybkie zdobycie doświadczenia na morzu. Jeśli masz przeszkolenie i doświadczenie, możesz rozpocząć przygodę i uczyć się, aby rozwijać swoje umiejętności. A te umiejętności będą ci dobrze służyć, budując pełnoetatową karierę w branży jachtowej jako stała załoga lub pełnoetatowy kapitan dostawy.

Zdjęcie dodane przez Ibrahim Boran: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/zdjecie-kokpitu-3582491/
Zdjęcie dodane przez Ibrahim Boran: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/zdjecie-kokpitu-3582491/

Leave a Reply