Opłaty za usługę brokerską: co powinieneś wiedzieć

Kupno lub sprzedaż jachtu to kosztowny proces. W przypadku łodzi o wyższej wartości broker jest prawie zawsze jego częścią. Chociaż możesz sprzedać łódź bez brokera, w przypadku małej łodzi, to broker zwiększa Twoje szanse na zdobycie kupca i lepszą cenę za jacht.

Ale ile będzie Cię to kosztować? I co dostaniesz za swoje pieniądze?

Czym dokładnie zajmuje się broker?

Pełna obsługa pośrednictwa w zakresie jachtów oferuje szeroki zakres usług związanych z własnością, wykraczających poza samą sprzedaż łodzi. Niezależnie od tego, czy kupujesz, czarterujesz czy sprzedajesz, profesjonalny broker sprawi, że proces będzie łatwiejszy i wydajniejszy.

Usługa wsparcia kupna i sprzedaży jachtów nowych i używanych

Podstawową działalnością większości brokerów jachtowych jest pomaganie ludziom w kupnie i sprzedaży łodzi. Broker bierze udział we wszystkich aspektach sprzedaży jachtu, od pierwszego wystawienia go na sprzedaż, aż do ostatecznej formalności i wymiany środków.

Sprzedaż jachtu to złożony proces, składający się z wielu etapów, szczególnie w transakcjach międzynarodowych. Wykwalifikowany broker poprowadzi proces od pierwszych kroków aż po przeniesienie własności.

Usługi zarządzania jachtami

Wiele domów maklerskich oferuje również usługi zarządzania dla właścicieli jachtów, którzy są daleko od swoich jachtów lub którzy nie chcą sami zarządzać wszystkim. Zaufany broker może pomóc we wszystkim, od remontów, po bieżącą konserwację, przenoszenie łodzi, a nawet zatrudnianie i zarządzanie załogą.

Rezerwacja i zarządzanie czarterami

Jeśli kupisz jacht i zamierzasz go czarterować przez część roku, Twój broker może Ci pomóc. Dzięki sieci kontaktów branżowych i dogłębnej znajomości rynku czarterów Twój broker może rezerwować czartery i zarządzać nimi, aby odroczyć koszty posiadania i utrzymać zajętość inwestycji.

A jeśli chcesz wyczarterować jacht, broker czarterowy może sprawdzić setki jachtów, aby znaleźć najlepszy dla Ciebie. Zajmie się wszystkim, od znalezienia jachtu, koordynacji planu podróży i zajęciem się wszystkimi formalnościami, ubezpieczeniem i szczegółami prawnymi.

Jak obliczane są opłaty brokera jachtowego?

Nie chcesz żadnych niespodzianek w transakcji na jachcie, więc dobrze jest wiedzieć, ile będziesz płacić. Wszystkie opłaty i wydatki brokerskie powinny być dla Ciebie jasne z góry i określone na piśmie. Powinno to być szczegółowo opisane w umowie o pośrednictwie, zarządzaniu lub umowie czarterowej.

Brokerzy jachtowi pobierają procent od sprzedaży

W większości krajów na świecie w przypadku większości transakcji powszechna opłata maklerska wynosi 10%. Nie jest to jednak liczba sztywna i może się różnić w zależności od wielkości transakcji i lokalizacji łodzi.

Płacisz procent od ostatecznej ceny sprzedaży , a nie od ceny początkowej.

Opłaty za zarządzanie czarterem

Chociaż zarządzanie czarterem jest często połączone z zarządzaniem jachtem, zazwyczaj broker pobiera opłatę za rezerwację jako procent podstawowych opłat za czarter.

Możesz zatrudnić brokera czarterowego, który pomoże Ci znaleźć czarter, a także skorzystać z jego usług, aby sprzedać czas czarteru na własnym jachcie. Jednak wynajęcie brokera na wakacje czarterowe nie powinno Cię kosztować żadnych dodatkowych kosztów.

Opłaty za zarządzanie jachtem

Istnieje wiele sposobów strukturyzowania opłat za zarządzanie. Możesz zgodzić się na miesięczną stałą opłatę lub zapłacić faktyczny czas i materiały. Niektóre ustalenia opierają się na strukturze wartości dodanej, w ramach której towary i usługi są oznaczane na z góry uzgodnioną kwotę do zapłaty brokerowi lub pobierane jako procent.

Dla kogo pracuje broker? (i kto płaci opłaty?)

W przypadku zarządzania czarterem i jachtem ,właściciel jachtu zatrudnia brokera. Jednak w transakcjach kupna i sprzedaży często pojawia się niejasność co do tego, przed kim broker jest odpowiedzialny. W grę może wchodzić wielu brokerów. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, z kim broker ma relację reprezentacyjną, aby nie ujawnić prywatnych informacji niewłaściwej stronie.

O ile w umowach pośrednictwa nie określono szczególnych okoliczności, opłaty brokerskie pokrywane są przez sprzedającego z wpływów ze sprzedaży. Jest to najczęstsze rozwiązanie, które gwarantuje, że brokerzy otrzymają zapłatę.

Odpowiedzialność reprezentacyjna

Broker posiadający obowiązek reprezentacyjny ponosi prawną odpowiedzialność za ochronę interesów swojego klienta oraz obowiązek ujawniania mu wszelkich informacji istotnych dla jego najlepszego interesu.

Dlaczego jest to dla Ciebie ważne? Wyobraź sobie, że patrzysz na jacht i mówisz brokerowi: „Nie mogę zapłacić ceny wywoławczej, ale mam wstępną akceptację na kwotę 100 000 PLN poniżej kwoty wywoławczej”. Jeśli ten broker pracuje dla właściciela jachtu, a nie dla Ciebie, ma on obowiązek przekazać tę informację sprzedawcy. Teraz sprzedawca zna dokładnie maksymalną cenę, jaką możesz zapłacić za łódź, a Ty zrezygnowałeś z ogromnej przewagi w negocjacjach.

Musisz wiedzieć, komu możesz powierzyć swoje poufne informacje.

Broker przy sprzedaży

Broker sprzedający zawsze pracuje dla sprzedającego i go reprezentuje. Możesz kupić jacht u brokera sprzedającego, który obsługuje obie strony transakcji. Nazywa się to podwójną reprezentacją.

Jeśli jesteś kupującym i współpracujesz bezpośrednio z brokerem, zapytaj go o jego „powierniczy obowiązek staranności” i o to, dla kogo pracuje. Bądź bezpośredni, to właściwe pytanie związane z ważnymi konsekwencjami dla Ciebie. Jeden agent nie może działać w najlepszym interesie obu stron transakcji, dlatego w przypadku problemów podczas sprzedaży mogą wystąpić potencjalne konflikty między stronami.

Podobnie, jeśli sprzedajesz, a Twój broker pozyskuje kupującego w sytuacji podwójnej reprezentacji, przypomnij mu, że jego pierwsza odpowiedzialność powiernicza spoczywa na Tobie. Chęć zawarcia umowy jest dla nich naturalnym oczekiwaniem, ale najpierw muszą chronić Twoje interesy.

Współpośrednictwo

Często broker z jednej agencji sprowadzi kupującego na jacht wystawiony przez inną agencję. Stwarza to sytuację wspólnego pośrednictwa i w większości transakcji brokerzy po prostu dzielą prowizję między siebie. Wspólne pośrednictwo jest powszechne w większości miejsc i pozwala każdemu brokerowi znaleźć absolutnie najlepszy jacht dla swoich klientów.

Czasami broker może nie chcieć współpracować z pośrednikiem w transakcji lub odmówić podziału prowizji. Częstym powodem jest to, że broker pracuje za mniejszy procent i nie chce go dzielić. Wspólne pośrednictwo nie jest wymagane, a niektórzy brokerzy będą unikać pokazywania łodzi, których nie ma na liście.

Jeśli broker sprzedający nie będzie współpracował z Twoim brokerem, masz dwie możliwości. Albo zapłać prowizję brokera z własnej kieszeni, albo znajdź inny jacht.

Broker Kupującego

Coraz częstszym rozwiązaniem konfliktów związanych z podwójną reprezentacją jest pośrednik kupującego. Jest to pośrednik, który działa wyłącznie na rzecz kupującego i pomaga w znalezieniu idealnego jachtu. Rzadko cokolwiek kosztują, ponieważ wspólnie pośredniczą w transakcji i otrzymują wynagrodzenie ze swojej części prowizji od sprzedaży.

Jeśli chcesz mieć pośrednika kupującego, poproś go o ustalenie dokładnej relacji, zanim spojrzysz na jakąkolwiek łódź. Powinni mieć dla Ciebie umowę, która określa ich obowiązki wobec Ciebie. Pojawi się również informacja potwierdzająca, że ​​płacisz prowizję, jeśli wybierzesz łódź bez umowy o współpracy lub od prywatnego sprzedawcy bez brokera wystawiającego na aukcji.

Opłaty za zerwane transakcje

W większości przypadków, gdy umowa się rozpada, wszyscy otrzymują zwrot depozytów. Umowy o wystawianie ofert chronią brokera, jeśli sprzedawca celowo wycofa się z transakcji z nabywcą. Jest to bardzo rzadkie, ale jeśli masz umowę na sprzedaż jachtu, a po prostu zmienisz zdanie i ją zerwiesz, nadal możesz być winien brokerowi prowizję.

Pośrednictwo czarterowe

Brokerzy czarterowi pracują na rzecz właściciela łodzi, a ich wynagrodzenie pokrywane jest z opłat czarterowych pobieranych dla ich klienta. Możesz więc skorzystać z pośrednictwa czarterowego, aby znaleźć dla siebie czarter bez żadnych kosztów.

Co wpływa na opłaty brokerskie?

Praca na procent ceny sprzedaży oznacza, że ​​większe jachty mają wyższe opłaty. Choć jest miejsce na negocjacje, większość brokerów niechętnie obniża prowizje, ponieważ sprzedaż większych jachtów wymaga znacznie więcej czasu i wysiłku. Brokerzy poniosą więcej wydatków, a ich zrealizowanie na dość wyrafinowanym rynku jachtów może zająć sporo czasu. Trudniej jest także pozyskać zainteresowanie współbrokera za pomocą obniżonych prowizji.

W przypadku łodzi o niższej wartości większość brokerów będzie pobierać minimalną opłatę. Sprzedaż mniejszych i starszych łodzi nadal wymaga czasu i kosztów, ale znacznie niższe ceny sprzedaży prowadzą do niższych opłat procentowych. Minimum gwarantuje, że broker nie poniesie straty na sprzedaży.

Specjalne względy związane ze sprzedażą, marketingiem i biznesem

Agencja brokerska zazwyczaj pokrywa koszty sprzedaży i marketingu, które odzyskuje z prowizji brokerskiej. Jednakże niektóre wyjątkowe wydatki osób trzecich mogą zostać naliczone w ramach kosztów zamknięcia, na przykład opłaty bankowe, usługi dokumentacyjne i wszelkie wyjątkowe usługi prawne wynikające z komplikacji związanych z transakcją, takie jak nieujawnione zastawy.

Broker powinien mieć plan marketingowy i wydać pieniądze na przygotowanie profesjonalnego pakietu sprzedażowego. Nie jest to częste, ale jeśli właściciel złoży wniosek o dodatkowe sesje medialne lub specjalną reklamę i marketing wykraczający poza to, co zwykle zapewnia broker, mogą zostać naliczone opłaty.

Oferty ekskluzywne a oferty otwarte

Ekskluzywna oferta daje jednemu brokerowi prawo do sprzedaży Twojej łodzi, ale oferta otwarta pozwala każdemu brokerowi przyprowadzić kupca i otrzymać prowizję. Wszyscy brokerzy preferują oferty ekskluzywne, a ci, którzy korzystają z ofert otwartych, mogą oferować inną prowizję za ofertę ekskluzywną.

Ekskluzywne oferty zwykle działają lepiej dla obu stron, ponieważ brokerzy będą wydawać pieniądze na marketing i reklamę ekskluzywnych ofert, czego nie zrobią w przypadku ofert otwartych. Możesz także zaoszczędzić trochę na prowizji i szybciej sprzedać swoją łódź.

Reputacja brokera

Najlepsi brokerzy rzadko naginają swoje opłaty, bo nie muszą. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży wiedzą, jak zawierać transakcje na ekskluzywnym rynku i nie muszą zachęcać do nowych ofert poprzez obniżanie ceny.

Nowsi brokerzy lub ci z mniejszym doświadczeniem lub kilkoma ofertami mogą oferować obniżone opłaty, aby przyciągnąć biznes. W ich usługach nie ma nic złego i mogą sprzedać Twój jacht bez problemu. Jednak niższa prowizja wpływa również na współbrokerów, więc inni brokerzy mogą nadać Twojemu jachtowi niższy priorytet, jeśli również nie będzie się opłacał.

Kiedy pobierane są opłaty brokerskie?

Harmonogram płatności opłat brokerskich określany jest w umowie z brokerem. Przeczytaj wszystkie warunki, aby zrozumieć harmonogram płatności.

Transakcje kupna i sprzedaży

Opłaty brokerskie są odejmowane od wpływów ze sprzedaży podczas zamykania transakcji, przed dokonaniem ostatecznych wypłat na rzecz sprzedającego lub dowolnego banku udzielającego pożyczek. Środki od kupującego są dostarczane brokerowi, który potrąca jego opłaty, a następnie płaci wszystkim stronom zgodnie z dokumentami końcowymi.

Chociaż nie jest to powszechne, jeśli sprzedają łódź z zastawem, a cena nie jest wystarczająco wysoka, aby pokryć pożyczkę i prowizję, sprzedawca może być zmuszony do wpłacenia kwoty przy zamknięciu, aby pokryć opłaty.

Kupujący, którzy płacą bezpośrednio pośrednikowi kupującego, zrobią to przy zamknięciu.

Czartery jachtów

Opłaty i wydatki za pośrednictwo w czarterze jachtów pobiera się od płatności otrzymanych za czarter przed wypłaceniem pozostałej kwoty właścicielowi jachtu.

Zarządzanie jachtem

Opłaty za zarządzanie jachtem są często naliczane co miesiąc, chociaż struktura umowy o zarządzanie może określać inny harmonogram płatności.

Skąd możesz wiedzieć, czy opłata brokerska jest uczciwa

Chociaż nie ma uniwersalnej struktury cenowej usług brokerskich, istnieje kilka normalnych zakresów, których można się spodziewać za usługę standardową. Przyjrzyj się zatem uważnie wszystkim dokumentom końcowym, wyciągom i fakturom. Większość brokerów jest uczciwa, ale jak w przypadku każdej transakcji biznesowej, warto dokładnie sprawdzić, czy nie ma błędów lub celowych opłat.

Prowizja od sprzedaży przekracza 10%

Prowizje w wysokości 10% są typowe w transakcjach kupna/sprzedaży i czasami są niższe. Jednak rzadko zdarza się, aby prowizja od sprzedaży przekraczała 10%, chyba że odbywa się to na małej łodzi z minimalną opłatą. Jeśli zaangażowanych jest wielu brokerów, powinni oni podzielić prowizję, a nie ją dodawać, chyba że zostaniesz o tym poinformowany z wyprzedzeniem.

Opłata czarterowa wynosi ponad 20%

Chociaż opłaty czarterowe zazwyczaj wynoszą 15%, mogą wzrosnąć nawet do 20%, jeśli w rezerwację zaangażowanych jest wielu brokerów. Kwoty powyżej tej kwoty powinny wzbudzić Twoje zaniepokojenie.

Twoja opłata jest znacznie wyższa niż określono w umowie o zarządzanie

Najważniejsze jest to, co masz na piśmie. Zawsze powinieneś mieć pisemną umowę dotyczącą dowolnej usługi brokerskiej, a wysokość opłat i struktura płatności powinny być dokładnie określone.

Zapytaj się znajomych właścicieli jachtów

Inni żeglarze i właściciele jachtów mają doświadczenie z brokerami i zazwyczaj chętnie dzielą się dobrem i złem. Zapytaj więc znajomych żeglujących i dowiedz się, ile otrzymali i ile musieli zapłacić.

I nie wahaj się skontaktować z wieloma brokerami w celu uzyskania wyceny dowolnej usługi, zanim ją wybierzesz. Uczciwy broker będzie z Tobą szczery w sprawie kosztów i nie będzie próbował niczego ukrywać ani wahać się, gdy poprosisz go o podanie szczegółów.

Uczciwe zakresy opłat dla brokerów jachtowych

Chociaż nie ma globalnego ani branżowego standardu dotyczącego opłat, istnieją normalne zakresy, których można się spodziewać. Opłaty te są rozsądne i zwyczajowe, chociaż dokładna struktura opłat często podlega negocjacjom.

Od 15 do 20% w przypadku czarterów

Jest to procent podstawowej opłaty czarterowej. Broker może obciążyć osobę czarterującą za dodatkowe usługi, takie jak menu i planowanie trasy, ale nie powinien pobierać za to opłat.

Od 5 do 10% przy kupnie i sprzedaży

Dziesięć procent to typowe maksimum w przypadku transakcji dotyczącej jachtu, w której pośredniczy się. Być może będziesz musiał sam zapłacić brokerowi kupującemu, jeśli broker wystawiający ofertę nie będzie współpracował z brokerem, ale Twoja umowa z brokerem kupującego powinna określać tę kwotę.

Zarządzanie jachtem jest bardziej zmienne

Ponieważ usługi zarządzania jachtami są tak zmienne, trudno jest określić procentowo uczciwy zakres opłat. Dlatego niezwykle ważne jest sprawdzenie umowy i uzyskanie wielu wycen usług.

Jeśli którakolwiek z Twoich usług zarządzania opiera się na prowizji, uważaj, aby uzyskać najlepszą cenę za usługę bazową, która jest naliczana.

Znalezienie uczciwego brokera

Niestety, podobnie jak w wielu branżach, są w tej branży źli gracze. A niektórzy przynoszą tej branży złą reputację. Zachowanie ostrożności jest rzeczą naturalną, ale można zatrudnić wielu pracowitych, uczciwych i etycznych brokerów.

 

Obraz: Maria Teresa Martínez z Pixabay

 

Leave a Reply