Największe jachty motorowe na świecie w 2020 roku

Największe jachty świata (zwane również superjachtami lub megajachtami) to coś więcej niż tylko wygoda, bogactwo i luksus. Chociaż tchnięcie życia w te masywne jachty wymaga współgrania tych trzech czynników. Statki te są wyczynami projektowymi i inżynieryjnymi, dlatego na całym świecie jest tylko garstka stoczni, architektów i projektantów morskich, którzy staną na wysokości zadania.

Przesuwając granice możliwości, jeśli chodzi o zestawianie tych niesamowitych superjachtów, projektanci, stocznie i właściciele jachtów zaczynają patrzeć z szerszej perspektywy. Już nie tylko luksus i wygoda dla bogatych i sławnych, najnowsza generacja największych jachtów świata jest również budowana z myślą o środowisku.

Zaczniemy od aktualnych mega jachtów motorowych o największej mocy na świecie. Jeśli chodzi o jachty żaglowe, to taka informacje znajdziecie tutaj.

NAJWIĘKSZE JACHTY MOTOROWE NA ŚWIECIE

  1. REV – 600 FT. (182,9 m)
  2. Azzam – 590 FT. (180 m)
  3. Eclipse – 534 FT. (163 m)
  4. Dubaj – 531 FT. (162 m)
  5. Dilbar – 512 FT. (156 m)
  6. Al Said – 509 FT. (155 m)
  7. Topaz – 484 FT. (148 m)
  8. Książę Abdul Aziz – 482 FT. (147 m)
  9. El Mahroussa – 478 FT. (146 m)

Najpierw przyjrzyjmy się nowemu królowi – obecnie największemu jachtowi motorowemu na świecie:

1. REV – 600 FT. (182,9 m)

Zwodowany w sierpniu 2019 roku ten nowy gigantyczny jacht podniósł stawkę. REV jest nie tylko największym jachtem na świecie, wyprzedzającym konkurencję zaledwie o 2,9 metra, ale także nowatorskim pod względem konstrukcji i specyfikacji. Współpraca Espen Øino i norweskiego właściciela projektu Kjell Inge Røkke REV przestrzega najwyższych standardów w zakresie wydajności paliwowej, zanieczyszczenia i wpływu na środowisko. Dzięki systemowi odzysku ciepła, zaawansowanym technologicznie spalarniom, redukcji hałasu i drgań, silnikom dieslowskim i systemowi uzdatniania wody balastowej jacht planuje spełnić wymagania Kodeksu polarnego IMO, który wymaga, aby statki mogły działać autonomicznie przez 114 dni w warunkach antarktycznych. Zaprojektowany zarówno jako statek badawczy, jak i luksusowy statek ekspedycyjny, ma niesamowity zasięg 21120 mil morskich podczas pływania na wygodnej prędkości 11 węzłów.

https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-53303/rev-ocean.htm

Zdjęcie ze strony: https://www.yachtcharterfleet.com

2. Azzam – 597 FT. (182 m)

Zwodowany w 2013 roku przez Lürssen Yachts w Holandii, Azzam do niedawna był królem w gigantycznej grze jachtowej. Zbudowany dla szejka ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich ten prywatny statek jest ściśle strzeżony. Niewiele szczegółów dotyczących wnętrza jest znanych na pewno poza dziełem francuskiego projektanta Christophe Leoni. Mówi się, że kosztował ponad 600 milionów dolarów, a budowa od początku do końca zajęła tylko cztery lata. Opisywany jako „jeden z najtrudniejszych jachtów, jakie kiedykolwiek zbudowano”, ten elegancki i proporcjonalny statek osiąga prędkość maksymalną 31,5 w, dzięki silnikom z turbiną gazową o mocy 94 000 koni mechanicznych.

Mając prawie 593 stóp, Azzam robi jeszcze większe wrażenie, jeśli weźmie się pod uwagę, że może osiągnąć prędkość 30 węzłów. Zdjęcie: Klaus Jordan

3. Eclipse – 534 FT. (163 m)

Zbudowany w Hamburgu w Niemczech przez stocznie Blohm & Voss, Eclipse zwodowano w 2010 roku i dostarczono rosyjskiemu miliarderowi Romanowi Abramowiczowi. Na pokładzie znajduje się 17 kabin, a także spa, siłownia i klub plażowy, nie wspominając o najnowocześniejszej elektronice i 70-osobowej załodze, która zaspokoi każde życzenie i wymagania. Pozornie zaprojektowany tak, aby zawierał jak najwięcej luksusu i udogodnień, ten jacht może przewozić trzy helikoptery i ma 2 ogromne baseny, z których jeden można przekształcić w parkiet taneczny. Przy maksymalnej prędkości 21 węzłów i zasięgu 6000 mil morskich goście mają wiele opcji, jeśli chodzi o to, gdzie chcieliby zwiedzać.

Kiedy Eclipse opuścił Blohm and Voss w 2010 roku, posiadał tytuł największego jachtu świata. Zdjęcie: Giovanni Romero / TheYachtPhoto.com.

4. Dubaj – 531 FT. (162 m)

Dubaj powstał jako wspólna konstrukcja dwóch czołowych stoczni w gigantycznej grze jachtowej; Blohm + Voss i Lürssen. Kiedy projekt został porzucony w 1998 r., na miejscu był tylko nagi kadłub i szkielet super konstrukcji. Niedokończony kadłub został kupiony przez rząd Dubaju. Kilka lat później został ostatecznie zwodowany przez Platinum Yachts. Jacht, należący do szejka Mohammeda bin Rashida al-Maktouma, władcy Dubaju, stacjonuje na Bliskim Wschodzie i jest używany przez rodzinę królewską. Z lądowiskiem dla helikopterów, garażem dla łodzi podwodnych, dyskoteką i kinem wszyscy 24 goście mogą się dobrze bawić.

Dubaj wywodzi swoje imię od domu jej właściciela – premiera Zjednoczonych Emiratów Arabskich szejka Mohammeda bin Rashida Al Maktouma. Rozpoczęła budowę w 1996 roku, ale projekt utknął w martwym punkcie i ostatecznie został ukończony w 2001 roku. Zdjęcie: Ralf Grabbert / TheYachtPhoto.com.

5. Dilbar – 512 FT. (156 m)

Chociaż nieco krótszy od konkurencji jacht Dilbar zdobywa tytuł największego jachtu świata, jeśli mierzy się wyporność lub całkowitą objętość statku. Zwodowany w 2016 roku przez Lürssena wygląd zewnętrzny został zaprojektowany przez Espena Øino (z projektu REV), który był wysoko ceniony za nadanie temu gigantycznemu jachtowi eleganckiego i smukłego wyglądu. Wnętrze zostało wykonane przez Winch Designs, chociaż niewiele ujawniono poza dekadenckim i luksusowym projektem, ale czego innego można się spodziewać po szacowanej cenie 600 milionów dolarów? Z 82-metrowym basenem, który podobno jest najdłuższym basenem, jaki kiedykolwiek zamontowano na jachcie, jest oczywiste, że oszczędzono niewiele pieniędzy. Został zbudowany na zlecenie rosyjskiego miliardera Alishera Usmanova, ponieważ uznał, że jego 110-metrowy jacht jest trochę za mały.

Zdjęcie: Kyle Conlin

 

6. Al Said – 509 FT. (155 m)

Kolejna mega konstrukcja ze stoczni Lürssen, Al Said, którą zwodowano w 2007 roku. Pierwotnie oddana do użytku pod pseudonimem „Sunflower”. Ten statek jest również projektem Espen Øino, chociaż ma bardziej klasyczne linie niż podobnej wielkości Dilbar. Należąca do jednego z najbogatszych ludzi na świecie, sułtana Qaboosa bin Saida al Saida z Omanu, ta łódź to tylko jedna z jego kolekcji. Al Said może osiągać prędkość do 22 węzłów i podobno ma na pokładzie salę koncertową, która może pomieścić 50-osobową orkiestrę. Jednak z komplementem 150 załogi możesz mieć pewność, że wszyscy są pod dobrą opieką.

Al Said o długości 155 m spędza czas głównie na wodach Bliskiego Wschodu i należy do sułtana Omanu, który jest również właścicielem Fulk Al Salamah . Zdjęcie: Wil Weijsters.

 

7. Topaz – 484 FT. (148 m)

Typowy dla największych jachtów świata, Topaz, mierzący 148 m, jest prywatnym jachtem. Jednak kilka lat temu krążyły pogłoski, że aktor Leonardo di Caprio otrzymał pozwolenie na czarterowanie jachtu w Brazylii na Mistrzostwa Świata.

Topaz, mierzy 148 m. Zdjęcie: Peter Seyfferth / TheYachtPhoto.com.

8. Prince Abdul Aziz – 482 FT. (147 m)

Jakkolwiek zdumiewające jest dziś widzieć jachty o długości ponad 400 stóp, wyobraź sobie, jak było w 1984 roku. Wtedy właśnie dostarczono Prince Abdula Aziza o długości 147 m. Nieżyjący już król Arabii Saudyjskiej Fahd zlecał jego rejsy regularnie przez lata. Po jego śmierci w 2005 roku w posiadanie jacht objął jego syn Abdul Aziz bin Fahd.

Zdjęcie: Peter Seyfferth / TheYachtPhoto.com.

9. El Mahroussa – 478 FT. (146 mln)

El Mahroussa ma zaszczyt być najstarszym jachtem na tej liście. Mierzący 146 m wybudowano w 1865 roku dla egipskiego władcy. Wtedy napędzały go koła łopatkowe i węgiel. Dziś służy prezydentowi Egiptu w sprawach państwowych. W rzeczywistości zaznaczył ponowne otwarcie Kanału Sueskiego w 2015 roku.

Zdjęcie: Ralf Grabbert / TheYachtPhoto.com.

 

Superyacht. Megayacht. Gigayacht.

Jeśli chodzi o największe jachty świata, wydaje się, że istnieje pewne zamieszanie, co do ich nazwy. Często używane zamiennie terminy superjacht, megajacht i gigajacht są w rzeczywistości sposobem na klasyfikację tych luksusowych statków według długości. Tradycyjnie „superjacht” był statkiem przekraczającym 24 m. Chociaż obecnie pływa tak o wiele większych jednostek, że obecnie uważa się je za jednostki powyżej 30 m. Za „megajacht” ogólnie uważa się każdy statek powyżej 60 m. Aż do około dziesięciu lat temu mogliśmy się na tym zatrzymać. Jednak gdy stocznie przekraczają granice, jeśli chodzi o konstrukcję i rozmiary łodzi, termin „gigayacht” wymyślono w celu opisania najnowszej generacji jachtów o długości ponad 91 m. Jednak dla przeciętnego właściciela łodzi, czy to super, mega czy giga, te jachty są po prostu OGROMNE!

Leave a Reply