Brexit, brytyjska bandera i podwójny VAT

Właścicielom jachtów pod brytyjską banderą zacumowanych w portach na Morzu Śródziemnym rzucono koło ratunkowe w związku z Brexit. Niestety tylko na chwilę. Rząd Wielkiej Brytanii bowiem opóźnił plany zmuszenia ich do zapłacenia podwójnego podatku VAT od jachtów po Brexicie.

Obowiązujące przepisy celne wskazują, że właściciele jachtów pod brytyjską banderą zacumowanych w UE przez co najmniej trzy lata powinni wrócić na wody Wielkiej Brytanii przed 31 grudnia 2020 r. – lub dwukrotnie zapłacić VAT.

Jednak niedawno rząd publicznie ogłosił, że przesunął ten termin. Obecnie jachty będą musiały wrócić do Wielkiej Brytanii, aby uniknąć ponownego płacenia podatku VAT do 31 grudnia 2021 r.

Brytyjskie jachty do celów rekreacyjnych mogą swobodnie poruszać się po wodach UE i Wielkiej Brytanii bez płacenia ceł, jeśli w UE został już zapłacony podatek VAT. Ale to się skończy po okresie przejściowym pod koniec tego roku.

Po Brexit, kwota podatku VAT, z jakim mogą się spotkać właściciele jachtów, wynosi tysiące funtów, w zależności od wartości rynkowej jachtu w momencie jego powrotu do Wielkiej Brytanii.

Zatem na przykład, właściciele jachtu o wartości 250 000 funtów – którzy w przeszłości zapłacili już 50 000 funtów podatku VAT – będą musieli opłacić jeszcze raz VAT w wysokości 40 000 funtów. Wynika to z tego, iż po ich powrocie do Wielkiej Brytanii wartość jachtu będzie wynosić 200 000 funtów.

Royal Yachting Association, krajowa instytucja zajmująca się rekreacyjnym i zawodowym żeglarstwem, lobbuje w urzędzie skarbowym za przedłużeniem obowiązującej obecnie trzyletniej ulgi.

Podwójne opłacenie podatku VAT wynika z tego, iż jachty powracające do Wielkiej Brytanii stracą ulgę celną zwaną „ulga w zwrocie towarów”. Ulga ta jest dostępna w przypadku wywozu czasowego jachtów rekreacyjnych z UK, następnie zwróconych do kraju pochodzenia w ciągu trzech lat.

Rząd UK umotywował swoją decyzję o przedłużeniu terminu tym, że zdaje sobie sprawę, że niektóre osoby będą miały w UE majątek wyeksportowany ponad trzy lata temu. Dlatego udostępnili ulgę w zwrocie towarów dla tego mienia przez rok od 1 stycznia 2021 r.

Zatem pozostawienie jachtu pod brytyjską banderą na wodach UE po 31 grudnia 2021 r. może również spowodować powstanie dodatkowych zobowiązań podatkowych w UE dla właścicieli łodzi.

Dzieje się tak, ponieważ status „opłacony VAT”, z którego obecnie korzystają brytyjskie jachty w UE, ma zastosowanie tylko do jednostek pływających pod banderą UE. Natomiast po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE i unii celnej władze UE mogą naliczyć podatek VAT i cło od wartości jachtu.

Leave a Reply