Czarter jachtu i rejestracja VAT w Hiszpanii

Zgodnie z przepisami dotyczącymi miejsca dostawy VAT zawartymi w unijnej Dyrektywie VAT 2008/8/WE, miejscem dostawy krótkoterminowego wynajmu środka transportu jest miejsce, w którym środek transportu faktycznie się udostępnia klientowi. W przypadku Hiszpanii powyższy przepis jest zawarty w artykule 70. 9. ustawy o VAT 37/1992.

Kto powinien zarejestrować się na VAT w Hiszpanii?

· Hiszpańskie podmioty będą musiały zarejestrować się i rozliczyć hiszpański VAT.

· Przypadki, w których podmiot spoza Hiszpanii musi obowiązkowo zarejestrować się to:

– jeśli posiada zakład w Hiszpanii

– jeśli jest to podatnik transakcji w Hiszpanii (podmiot zobowiązany do pobrania podatku), nawet jeśli nie posiada stałej siedziby do celów podatku VAT w Hiszpanii.

Obowiązujący podatek VAT od czarterów w Hiszpanii

W Hiszpanii VAT od czarterów, w przeciwieństwie do innych krajów, takich jak Francja, Włochy czy Malta, nie może korzystać z efektywnych obniżonych stawek podatku VAT od opłat czarterowych. Przepisów zawartych w art. 58 dyrektywy VAT w pełni nie wdrożono do hiszpańskiego prawa dotyczącego podatku VAT. Oznacza to, że hiszpańskie czartery podlegają pełnej hiszpańskiej stawce VAT w wysokości 21%. Dlatego czarter w Hiszpanii podlega zryczałtowanej stawce VAT, która nie podlega żadnej obniżce, nawet w przypadku żeglugi powyżej 12 mil morskich.

Podatek rejestracyjny

W ramach hiszpańskiej rejestracji czarteru firma będąca właścicielem jachtu będzie musiała ubiegać się o ulgę w tzw. podatku immatrykulacyjnym. Jest to podatek obowiązujący tylko w Hiszpanii, który dotyczy jachtów rekreacyjnych o stawce 12% ich wartości. Jednak hiszpańskie prawo podatkowe przewiduje ulgę dla jachtów komercyjnych prowadzących działalność czarterową. Każda firma czarterująca jacht w Hiszpanii musi być bardzo ostrożna w tym aspekcie, zanim podejmie działalność handlową na wodach hiszpańskich. Jeśli ulga nie zostanie przyznana, podatek należy zapłacić.

Zezwolenie na rejsy jachtem od hiszpańskich władz morskich: Despacho

Od 2011 r. jachty nie mają obowiązku rejestracji pod hiszpańską banderą w celu prowadzenia działalności czarterowej. Niewątpliwie jest to zaleta, gdy weźmiemy pod uwagę formalności administracyjne związane z rejestracją jachtu pod inną banderą.

Zasadniczo z punktu widzenia hiszpańskich władz morskich statek pływający pod banderą UE, którego status VAT rozliczono, może zgodnie z prawem prowadzić działalność czarterową w Hiszpanii. Główna różnica w porównaniu ze statkiem pływającym pod banderą UE polega na tym, że może być konieczne zwrócenie się o specjalne zezwolenie do hiszpańskiego krajowego organu morskiego (DGMM).

Despacho jest wydawane przez kapitanaty portu morskiego. Zezwolenie to zezwala na żeglowanie w rejonie dozwolonym przez certyfikaty jachtu . Wymagana dokumentacja zazwyczaj obejmuje:

• Podstawowe certyfikaty jachtu: rejestracja, klasa…;

· Kwalifikacje załogi, STCW, umowy o pracę…;

· Certyfikaty ubezpieczeniowe.

Regionalna licencja czarterowa

Przed rozpoczęciem działalności czarterowej w Hiszpanii konieczne będzie uzyskanie licencji od władz hiszpańskich. Kompetencje prawne związane ze sprawami morskimi podzielono na dwa różne poziomy polityczne i administracyjne: regionalny i krajowy. Aby rozpocząć działalność czarterową, należy uzyskać podwójne zezwolenie od tych różnych organów rządowych. Organami publicznymi odpowiedzialnymi za wydawanie tych zezwoleń są hiszpańskie władze morskie i Departament Transportu regionu, w którym jacht udostępnia się do czarteru.

Leave a Reply