Analiza problemu bandery krajów spoza UE

Od wielu lat obserwuje się wysoki odsetek jachtów pływających po wodach terytorialnych UE pod banderami krajów spoza UE, szczególnie tych z brytyjskich terytoriów zamorskich.

Można powiedzieć, że powszechna akceptacja i legalność jachtów pływających pod banderą krajów spoza UE to temat rzeka, który był poruszany przez lata. Jaki jest zatem jego status obecnie?

Dlaczego bandera spoza UE wydaje się atrakcyjna?

Utrzymującą się popularność bander krajów spoza UE można przypisać szeregowi czynników. Obejmują one:

  • Efektywność procesu rejestracji bandery;
  • Zgoda inspektorów państwa bandery i chęć pływania pod wybraną banderą;
  • Dostępność nazw jachtów poprzez wybór portów;
  • Szerokie spektrum jurysdykcji kwalifikujących się do rejestracji bander;
  • Porady specjalistów z branży.

Jurysdykcje Brytyjskiej Czerwonej Bandery – popularne opcje rejestracji bandery jachtu

Stabilność polityczna i reputacja związana z jurysdykcjami Brytyjskiej Czerwonej Bandery sprawia, że te jurysdykcje są popularnym wyborem wśród właścicieli jachtów. Oprócz reputacji skutecznego zarządzania i administracji, korzystają również z brytyjskiego wsparcia konsularnego, które może być przydatne w sprawach załogowych.

Jurysdykcje Brytyjskiej Czerwonej Bandery są podzielone na dwie kategorie terytoriów:

  • kategoria pierwsza to jurysdykcje, gdzie mogą być rejestrowane jachty o nieograniczonym tonażu, rodzaju i długości:
  • United Kingdom
  • Bermuda
  • British Virgin Islands
  • Cayman Islands
  • Gibraltar
  • Isle of Man
  • kategoria druga to jurysdykcje, gdzie mogą być rejestrowane jachty do 150 ton (GRT) i statki, które nie są eksploatowane komercyjnie, do 400 GRT:
  • Anguilla
  • Falkland Islands
  • Guernsey
  • Jersey
  • Montserrat
  • St Helena
  • Turks & Caicos Islands

Brytyjskie prawo jest dobrze znane szerokiemu gronu profesjonalistów z branży żeglarskiej. Mowa o kapitanach, brokerach, firmach finansowych, budowniczych, towarzystwach klasyfikacyjnych i ogólnie dostawcach usług. Zatem uważają je za powszechny i praktyczny system.

Istnieją jednak różnice w jurysdykcjach Brytyjskiej Czerwonej Bandery, takie jak różnice w opłatach rejestracyjnych, lub w wymaganiach, aby statki znajdowały się w określonym przedziale wiekowym, aby kwalifikować się do rejestracji. Właściciele lub ich doradcy powinni porównać każdą jurysdykcję, aby sprawdzić, która z jurysdykcji przyniesie im najwięcej korzyści.

Rejestracja pod Brytyjską Czerwoną Banderą pozwala również na przeniesienie rejestracji z jednego portu do drugiego bez żadnych dodatkowych wymagań, co może mieć istotne zalety w przypadku zmiany statusu podatkowego statku. Na przykład statek pływający pod banderą Gibraltaru można przenieść do rejestru Kajmanów poprzez złożenie wniosku w odpowiednich rejestrach statków, bez dodatkowych opłat.

Ochrona bandery „unijnej”

W ciągu ostatnich kilku lat mogliśmy zauważyć wyraźną zmianę w kierunku ochrony bander unijnych. Z perspektywy żeglarskiej oznacza to konieczność bycia rezydentem unijnym, aby pływać bez przeszkód po wodach terytorialnych UE.

Zmiana kierunku obejmuje również dodatkowe obciążenia wprowadzone dla bander spoza UE, w tym rejestracja na VAT, uciążliwe procesy dotyczące uzyskania licencji czarterowych w niektórych jurysdykcjach i ograniczenia możliwości opłacania składek na ubezpieczenie społeczne załogi.

Natomiast bandery unijne wykorzystuje do ochrony statusu jachtu w UE jako „opłacony na VAT”, do systemu podatku tonażowego (Malta), a także do pewnych uproszczeń dotyczących jachtów komercyjnych.

Reasumując, można powiedzieć, że komunikaty wychodzące z Brukseli wyraźnie wskazują na przesunięcie w kierunku ochrony bander unijnych. Wygląda też na to, że to dopiero początek.

Czynnik maltański

Historycznie rzecz biorąc, bandery UE faworyzowane dla większości jachtów to Wielka Brytania, Wyspa Man i Malta. Pozostałych bander UE używa się głównie dla jachtów pływających na wodach lokalnych.

W obliczu Brexitu, który stał się faktem, zarówno bandery Wielkiej Brytanii, jak i Wyspy Man „wypadły” z listy bander unijnych. Wydaje się zatem, że wybór opcji bander unijnych skurczył się. Dlatego też Malta została największym zwycięzcą Brexitu, a liczba maltańskich bander powiewających na rufach jachtów rośnie niemal codziennie.

Rozważ swoje opcje

Coraz więcej dróg dotyczących wyboru bandery prowadzi na Maltę. Malta będzie musiała się przygotować, aby poradzić sobie z tym, co wygląda na coraz większy przypływ biznesowy sektora żeglarskiego.

Pamiętajcie, że chcąc nabyć jacht powinniście dokładnie przemyśleć swoje opcje przy wyborze bander i zasięgnąć odpowiedniej porady 🙂

Leave a Reply